loading...

کوچینگ و توسعه فردی

تعریف اهمال کاری چیست؟ زمان‌هایی پیش آمده که تصمیم بگیریم در یک فرصت مناسب، کار مشخصی را انجام دهیم. مثلاً:   - از این مهمانی به بعد رژیم غذایی خاصی را شروع می‌کنم. - از فردا تصمیم

تعریف اهمال کاری چیست؟

زمان‌هایی پیش آمده که تصمیم بگیریم در یک فرصت مناسب، کار مشخصی را انجام دهیم. مثلاً:

 

- از این مهمانی به بعد رژیم غذایی خاصی را شروع می‌کنم.

- از فردا تصمیم من این است که فلان برنامه را داشته باشم.

- از هفته بعد به باشگاه ورزشی خواهم رفت.

- آخر ماه بالاخره تکلیفم را با رئیسم مشخص می‌کنم.

- از امسال می‌خواهم شغلم را تغییر دهم.

- سر فرصت اتاقم را مرتب می‌کنم.

- و از شنبه منظم می‌شوم.

یا شرایطی داریم که اصلاً دوستش نداریم. مثلاً:

 

- زمان هایی وجود دارد که حس می‌کنید بیش از حد، کاری را پشت گوش می‌اندازید؟

- اغلب، قبل از یک کار مهم احساس خستگی می‌کنید؟

- در انجام کارهایی که دوستشان ندارید، تنبلی می‌کنید؟

تعریف اهمال چیست؟

اهمال‌کاری، پشت گوش‌اندازی، تنبلی، دفع الوقت یا هر اسم دیگر، بلایی است که تأثیرات بسیار بدی در زندگی ما می‌گذارد.

 

قرار نیست ما لزوماً آدم تنبلی باشیم که هیچ کاری انجام نمی‌دهد. ممکن است شما مدیر بسیار موفقی باشید اما خودتان می‌دانید در مواقعی اهمال‌کاری می‌کنید و کارهایی را انجام می‌دهید که لازم نیست الان انجام شوند.

 

شما می‌توانید جایگاه بسیار بالاتری نسبت به جایگاه فعلی خود داشته‌ باشید، اما به خاطر اهمال‌کاری فعلاً به همین جایگاه بسنده کرده‌اید.

 

در مثال بالا ممکن است که شما جایگاه بسیار بالایی داشته باشید، جایگاهی که ممکن است آرزوی خیلی‌ها باشد، اما توان شما بیشتر است!

یكي از مقوله‌هاي بسيار مهمي كه در كنار رضايت شغلي نقش بسيار مهمی در میزان کارایی و اثربخشی و همچنین سلامت جسمی و روانی افراد دارد، ولی متاسفانه در سازمان‌ها و موسسات به ویژه سازمان‌ها و موسسات ایرانی توجه کافی بدان مبذول نشده است مقوله اهمال کاری است.

سازمان‌هایی که افراد مبتلا به اهمال کاری و عدم رضایت شغلی می‌باشد، خستگی، ناامیدی، ترک کار و عدم موفقیت و مشکلات جسمی و روحی از ویژگی کارکنان آنان و عدم تحول، افت عملکرد و کارایی از ویژگی‌های سازمانی آنان خواهد بود. ساتن (2009) اهمال کاری منجر به انجام یک کار بی ثمر می‌شود، اهمال کاری سارق زمان است و باعث می‌شود فرد احساس گناه کند و نگاه دیگران نیز نسبت به اون تغییر می‌کند، اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن انجام کار و ارجاع عمل به آینده.

 

اهمال‌کاری بلاهای زیادی را بر سر ما می‌آورد. فرصت‌های بسیار زیادی را از دست می‌دهیم. فرصت‌هایی که ممکن است فقط یک بار به سراغ ما بیایند.

 

فرصت‌هایی که اگر زودتر به فکرش بودیم قطعاً نتایج بهتری می‌گرفتیم.

 

اهمال کاری در کار به چه معناست؟

 

یكي از مقوله‌هاي بسيار مهمي كه در كنار رضايت شغلي نقش بسيار مهمی در میزان کارایی و اثربخشی و همچنین سلامت جسمی و روانی افراد دارد، ولی متاسفانه در سازمان‌ها و موسسات به ویژه سازمان‌ها و موسسات ایرانی توجه کافی بدان مبذول نشده است مقوله اهمال کاری است.

سازمان‌هایی که افراد مبتلا به اهمال کاری و عدم رضایت شغلی می‌باشد، خستگی، ناامیدی، ترک کار و عدم موفقیت و مشکلات جسمی و روحی از ویژگی کارکنان آنان و عدم تحول، افت عملکرد و کارایی از ویژگی‌های سازمانی آنان خواهد بود. ساتن (2009) اهمال کاری منجر به انجام یک کار بی ثمر می‌شود، اهمال کاری سارق زمان است و باعث می‌شود فرد احساس گناه کند و نگاه دیگران نیز نسبت به اون تغییر می‌کند، اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن انجام کار و ارجاع عمل به آینده.

اهمال کاری در کار به چه معناست؟

 

 

از نظر روانشناسی اهمال کاری یعنی به آینده محول کردن کاری که تصمیم به اجری آن گرفته‌ایم، رفتار نامطلوب و نکوهیده‌ای است که به تدریج در وجود انسان به صورت عادت در می‌آید، در واقع اهمال کاری راه فرار از زیستن تا سر حد امکان در لحظات حال است. اهمال کاری هنر ادامه دادن دیروز در و اجتناب از امروز است، تصمیم به تعویق انداختن کاری که می توانی در زمان حال انجام داد ظاهرا جانشین قابل قبولی است برای عملی ساختن آن و این امکان را فراهم می‌آورد که خود را فریب دهیم و فکر کنیم که به انجام ندادن کاری که قصد انجام آن را داشتیم به خودمان دروغ نگفته‌ایم.

جوهره این آسیب روانی، تعویق انداختن، تعلل ورزیدن، سبک گرفتن و سهل انگاری در کار است بنابراین اهمال هم در امور فردی و هم در امور جمعی معنا پیدا می‌کند، پس در همه معنای نوعی این دست و آن دست کردن نهفته است. اهمال کاری به گونه‌های متفاوتی تجلی می‌یابد که از جمله آن می‌توان به موارد، رویا دیدن، نگرانی، بحران سازی، پرخاشگری، پرکاری، حواس پرتی، بیزاری از تکلیف، ابهام و سردرگمی در انجام امور اشاره کرد.

جمله روبرت بنچلی

روانشناسان همچنین عوامل گوناگونی را برای اهمال کاری برشمرده اند که می‌توان آن ها را در دو طبقه کلی قرار داد:

1- عوامل درونی و روانی: یعنی آسیب ها و ناهنجاری‌هایی که مربوط به خود فرد اهمال کار است مانند احساس خودکم بینی، کوته بینی، توقع بیش از حد خود، پایین بودن آستانه تحمل و ..

2- عوامل بیرونی و محیطی: یعنی آسیب‌هایی که هنگام ارتباط با دیگر اشخاص و یا محیط اطراف خود را نشان می‌دهد عواملی چون نارضایتی از وضع موجود، احساس عدم مسئولیت در برابر دیگران، لج‌بازی با دیگران، تلاش برای جلب رضایت همگان و ...

 

روش های  غلبه بر اهمال کاری

۱-حداقل ۵ دقیقه را به نوشتن برنامه ی فردای خود اختصاص دهید.

 

قرار است فردا چه کارهایی را انجام دهید؟ فعالیت های مهمی را که در مورد آن ها اهمال کاری کرده اید، در دفترچه ای یادداشت کنید.

 

بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید تا ذهن ناهشیارتان تا صبح این برنامه را بررسی کند و روز بعد به راحتی کارها را به انجام برسانید.

 

۲- به فهرست خود نگاهی بیندازید و یکی از مهم ترین کارهایی را که یادداشت کرده اید، “همین حالا” انجام دهید.

 

 به جای این که انرژی خود را صرف بهانه جویی کنید، آن را روی فعالیتی که به تعویق انداخته اید متمرکز کنید.

 

مطمئن باشید که این گونه فعالیت کردن، اضطراب را نیز کاهش می دهد.

 

۳- مقداری از زمان امروز خود را صرف کار کردن روی فهرست فعالیت های معوق کنید.

 

اگر شروع کردن کارها برای شما سخت است، مقداری از زمان خود را (حداقل ۳۰ دقیقه) در روز به انجام کاری بپردازید که در آن اهمال کاری کرده و برای بعدا رهایش کرده اید.

 

در جایی ساکت و به دور از حواس پرتی بنشینید و در این ۳۰ دقیقه به طور ویژه فقط روی آن فعالیت تمرکز کنید. با این روش می توانید به راحتی کارها را شروع کنید.

 

۴- برای غلبه بر اهمال کاری ، تفکر “باید کامل و بی عیب باشم” را کنار بگذارید.

 

حقیقتا آن چه که اهمیت دارد، کیفیت تلاش است نه نتیجه ی عالی.

 

بنابراین در باتلاق کمال گرایی فرو نروید!

 

۵- اگر فعالیتی که در آن اهمال کاری می کنید به دیگران نیز مربوط می شود، با آن ها صحبت کنید.

 

سوء تفاهمات ارتباطی باعث می شوند که از کاه کوه بسازید.

 

۶- از خودتان بپرسید که “اگر امروز این کار را انجام بدهم، بدترین چیزی که ممکن است برایم اتفاق بیفتد چه خواهد بود؟”

 

آیا از پیامدهای کاری که از آن طفره می روید، می ترسید؟

 

اگر جواب شما بله است، اشتباه می کنید!

 

احتمالا بدترین پیامد انجام آن کار که از آن هراس دارید، تنها یک ناراحتی و درد کوچک و موقتی است.

 

۷- ببینید زمانی که یک کار به تعویق انداخته شده را انجام می دهید، چه احساسی دارید؟

 

مطمئنا احساس خلاصی از استرس خواهید داشت. از سرزنش رها می شوید. دیگر احساس تردید در مورد خود نخواهید کرد.

 

 

خلاص شدن از اهمال کاری و به انجام رساندن کارهای به تعویق انداخته شده، انرژی و اعتماد به نفس بسیار زیادی را به شما هدیه می کند.

کتاب درمان اهمال کاری

دانلود کتاب اهمال‌کاری چیست و چگونه بر او غلبه کنیم؟کتاب اهمال‌کاری چیست و چگونه بر او غلبه کنیم؟

 

معرفی کتاب اهمال‌کاری چیست و چگونه بر او غلبه کنیم؟

 

در بخشی از کتاب اهمال کاری چیست و چگونه بر او غلبه کنیم می‌خوانیم:

خیلی وقت‌ها ما میخواهیم آثارمان یک چیز همه چیز تمام بشود و مدام در پی بهبود آن هستیم و انتشار آن را به تعویق می‌اندازیم ولی این را باید بدانیم که هیچ نویسنده‌ای از کتاب خود راضی نیست و هیچ فوتبالیستی از بازی خود ۱۰۰٪ راضی نیست و خواستار بهتر شدن بازی‌اش است همچنین باید این مسئله را بدانید که یکی از قوانین کائنات قانون تدریج است و طبق این قانون ما باید آرام آرام بهتر شویم ونه یک دفعه، بنابراین اگر دچار کامل گرایی هستید آن را کنار بگذارید و پس از رسیدن به حد متوسط (کمی بهتر از قابل قبول) اثر خود را ارائه دهید و در به روزرسانی‌های بعدی آن را بهتر و بهتر کنید.

دانلود این کتاب از این لینک

 برایان تریسی – چگونه بر اهمال کاری غلبه کنیم؟ {فیلم}

برایان تریسی در این ویدیو می خواهد راهکارهایی جهت غلبه بر اهمال کاری را به شما آموزش دهد. یکی از مسائلی که خیلی در مورد آن صحبت نشده است، موضوع غلبه بر اهمال کاری است. اهمال کاری بزرگترین دشمن عملکرد مفید ماست و اگر ما راه موثری برای از بین بردن این عادت پیدا نکنیم این پتانسیل را دارد که مانع رسیدن ما به موفقیت بشود.

 

زمان: ۵ دقیقه


 

برایان تریسی - چگونه بر اهمال کاری غلبه کنیم؟

 

دانلود با حجم ۱۵ مگابایت

 

 

 

متن فیلم غلبه بر اهمال کاری :

سلام من برایان تریسی هستم.

 

یکی از مسائلی که خیلی در مورد آن صحبت نشده است، موضوع غلبه بر اهمال کاری است. اهمال کاری بزرگترین دشمن عملکرد مفید ماست و اگر ما راه موثری برای از بین بردن این عادت پیدا نکنیم، این پتانسیل را دارد که مانع رسیدن ما به موفقیت بشود.

 

در زندگی، هر کسی می خواهد پول بیشتری بدست آورد همه می خواهند بیشتر موفق شوند، می خواهند خانه ی بهتر، ماشین بهتر و پول بیشتری در بانک داشته باشند و همچنین نگرانی مالی هم نداشته باشند. کلید رسیدن به این اهداف این است که یاد بگیریم چگونه بتوانیم نتیجه های بیشتر و بهتری کسب کنیم؟

 

می دانم ممکن است فکر کنید و بگویید برایان من همه چیز را امتحان کردم هدف گذاری کردم، یک برنامه مدیریت زمان درست کردم، اما به نظر می رسد به هیچ نتیجه ای نمی رسم.

 

اولین استراتژی برای غلبه بر اهمال کاری که می خواهم به شما بگویم این است: نحوه ی تفکرت را تغییر بده! من این موضوع را بارها و بارها با میلیون ها نفر از مردم در سرتاسر دنیا مطرح کرده ام. حقیقت این است که اگر شما نحوه تفکرتان را تغییر دهید می توانید زندگی تان را تغییر دهید.

 

برای اینکه از دست اهمال کاری راحت شوید یک روش این است که مدام با خود این جملات را تکرار کنید:

همین الان انجامش بده، همین الان انجامش بده، همین الان انجامش بده.

 

این کلمات جادویی به شما انگیزه می دهند و شما را ترغیب می کنند تا کارتان را شروع کنید. وقتی به اندازه ی کافی این جملات را تکرار کنید پیام آن در ضمیر ناخودآگاه شما حک خواهد شد. 

 

این روش شما را مجبور می کند تا در همان لحظه کارتان را انجام دهید. اگر در مسیر رسیدن به اهداف، انگیزه ها و رویاهایتان مدام به اینکه آدم اهمال کاری هستید، فکر کنید، ضمیر ناخودآگاهتان باور می کند که شما آدم اهمال کاری هستید و در زندگی تان هم همیشه اهمال کار باقی خواهید ماند.

 

به جای این کار باید به این موضوع فکر کنید که چقدر بی نظیر هستید و سخت ترین و مهم ترین کارتان را همین الان انجام می دهید و اینکه چگونه خیلی خوب زمان خود را می توانید مدیریت کنید. اگر این کار را کنید آنوقت ضمیر ناخودآگاه شما این جملات را باور می کند، به این ترتیب شما کارهای بیشتری انجام خواهید داد و بر اهمال کاری غلبه خواهید کرد و همچنین کارها را سریعتر انجام خواهید داد.

 

پس این گام اول و مهمی است که باید انجام دهید. با این روش نه تنها عادت اهمال کاری را در خود تغییر می دهید بلکه هر عادت معمول دیگری را به وسیله این روش می توانید تغییر دهید، یعنی روش تغییر نحوه ی تفکر…

 

استراتژی بعدی که می خواهم بگویم برگرفته از بهترین کتاب مدیریت زمان من است که بسیار پرفروش بوده است؛ کتاب «قورباغه ات را قورت بده»!

این استراتژی می گوید اگر شما مجبورید در طول روز بیشتر از یک قورباغه را بخورید، که منظور از قورباغه همان پروژه ها و کارهایی هست که باید انجام دهید، شما ابتدا باید زشت ترین قورباغه (مهم ترین کار) را بخورید باید آن را همین الان و بدون هیچ تأخیری انجام دهید.

 

این که فقط به قورباغه ی زشتی که جلوی شماست نگاه کنید هیچ فایده ای برایتان ندارد، شما باید به سرعت تصمیم بگیرید که کاری انجام دهید و آن کار را به پایان برسانید در غیر این صورت اهمال کاری همیشه مانع پیشرفت شما در زندگی می شود.

 

خیلی مهم است که یادتان باشد که شما نمی توانید زمان را مدیریت کنید، زمان در کنترل ما نیست، پس شما نمی توانید زمان را مدیریت کنید کاری که شما می توانید انجام دهید این است که زندگی تان را مدیریت کنید.

 

 مدیریت زمان در حقیقت مدیریت زندگی است اینکه بتوانید کارهایتان را اولویت بندی کنید. مدیریت زمان یعنی اینکه بتوانی انتخاب کنی که چه کاری را اول انجام دهی، چه کاری را دوم انجام دهی و چه کاری را در آخر انجام دهی و توانایی انتخاب این کارها بر کل زندگی شما تأثیر می گذارد.

 

وقتی شما انتخاب می کنید که مهمترین کار را اول انجام دهید و انتخاب می کنید که آن را نسبت به بقیه کارها ترجیح دهید و زودتر از بقیه انجام دهید

شما با این انتخاب سریعتر در زندگی تان به نتیجه خواهید رسید. در حقیقت در طول روز با اولویت بندی کارهایتان و مدیریت زمان خود می توانید بازدهی عملکرد خود را دوبرابر کنید.

 

حالا بیایید راجع به بهترین روش برای استفاده از زمان صحبت کنیم که ما را به اهدافمان نزدیک تر می کند. هر بار فقط روی یک کار که از همه مهم تر است و اگر انجامش دهید بیشترین تأثیر را روی زندگی شما می گذارد، تمرکز کنید. هر زمان که خواستید کاری را انجام دهید باید از خودتان بپرسید: پیامد انجام دادن یا انجام ندادن این کار چیست؟

 

اگر پیامد انجام ندادن کاری مهم نیست پس آن را فعلا انجام نده و کارهایی که پیامدهای جدی و فوری دارند را به سرعت انجام بده. پس کاری که هر صبح باید انجام دهید این است که خود را برای موفقیت آماده کنید و کاری که امروز باید انجام دهید و بیشترین تأثیر را روی زندگی شما می گذارد را تعیین کنید.

 

و استراتژی بعدی برای غلبه بر اهمال کاری این است که برای هر روز خود برنامه ریزی داشته باشید، هر صبح اهداف اصلی آن روزتان را تعیین کنید و بعد لیست کارهایی که برای رسیدن به آن اهداف باید انجام دهید را تهیه کنید سپس کارها را اولویت بندی کنید در نتیجه کار مهمی از قلم نمی افتد و سپس بلافاصله دست به کار شوید. 

 

در یک روز کاری اگر بلافاصله مهمترین کارتان را انجام دهید، بازدهی عملکرد شما در طول آن روز بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

 

دانلود فیلم اهمال کاری با حجم ۱۵ مگابایت

پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولومون

 

این پرسشنامه را سولومون و راث بلوم در سال (1984) ساخته و آن را مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی نام نهادند، این مقیاس را دهقانی (1387) برای اولین بار در ایران به‌کاربرده است. این مقیاس دارای 27 گویه می­باشد که 3 مؤلفه را مورد بررسی قرار می­دهد: مؤلفه اول، آماده شدن برای امتحانات؛ شامل 8 سؤال می‏باشد. مؤلفه دوم، آماده شدن برای تکالیف می­باشد و شامل 11 گویه می­باشد و مؤلفه سوم، آماده شدن برای مقاله­های پایان‌ترم می­باشد که شامل 8 گویه می­باشد. نحوه پاسخدهی به گویه­ها به این صورت است که پاسخ­دهندگان میزان موافقت خود را باهر گویه با انتخاب یکی از گزینه­های «هرگز»، «به­ندرت»، «گهگاهی»، «اکثر اوقات»، و «همیشه» نشان می­دهند که به گزینه «هرگز» نمره 1، «به­ندرت» نمره 2، «گهگاهی» نمره 3، «اکثر اوقات» نمره 4، «همیشه» نمره 5، تعلق می­گیرد. همچنین در این مقیاس گویه‏های «2 –4 –6 –11 –13 –15 –16 –21 –23 –25» به صورت معکوس نمره­گذاری می‏شوند. نامیان و حسینچاری (1390) در تحقیقی با عنوان تبیین اهمال­کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هسته کنترل ضریب پایایی پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ 73/0 به دست آوردند. دولتی (1391) نیز در پژوهشی ضریب پایایی پرسشنامه را به روش آلفای کرونباخ 91/0 بدست آورد. در این پژوهش از نسخه 27 سؤالی استفاده شد. روایی پرسشنامه در پژوهش جوکار و دلاورپور (1386) با استفاده از روش تحلیل عاملی محاسبه شد که یافته­ها بیانگر روایی مطلوب پرسشنامه بود.


 

همیشه اکثر اوقات گهگاهی به­ندرت هرگز  
لطفا میزان موافقت خود را با هر یک از جملات زیر علامت بزنید.
ردیف
          هنگام مطالعه برای امتحان مرتبا رویا­پردازی میکنم و تمرکز کردن برایم دشوار است. 1
          تا لحظه ای که امکان داشته باشد، آماده شدن برای امتحانات را به تاخیر نمی­اندازم. 2
          سازمان دادن مطالب قبل از امتحان برایم دشوار است. 3
          هنگامی که از تاریخ یک امتحان اطلاع پیدا می­کنم، اجازه نمی­دهم که وقت تلف شود و فورا شروع به آماده شدن می­کنم. 4
          هنگامی که تاریخ یک امتحان نزدیک شود، آماده شدن برای امتحان برایم دشوار است. 5
          هنگامی که می بایست برای یک امتحان آماده شوم، بر روی آن متمرکز می­شوم و دچار حواس­پرتی نمی‏شوم. 6
          هنگامی که آماده شدن برای امتحانات را به تعویق می­اندازم، احساس بدی به من دست می­دهد. 7
          دوست دارم عادت تعلل ورزی و امروز و فردا کردن را در خودم تغییر دهم. 8
          تکالیفم را از یک جلسه به جلسه دیگر به تعویق می­اندازم. 9
          هنگامی که در حال انجام تکالیف هستم، چیزهای دیگری حواسم را پرت می­کنند و برایم دشوار است که آن را تا پایان انجام دهم. 10
          ترجیح می­دهم که ابتدا تکالیفم را انجام دهم و سپس به چیزهای دیگر بپردازم. 11
          تمایل دارم که انجام تکالیفم را تا دقیقه آخر به تاخیر بیاندازم. 12
          وقتی که برای مدرسه رفتن بیدار می­شوم تقریبا فورا از رختخواب بلند می­شوم. 13
          دیر به کلاس یا مدرسه می­رسم. 14
          وقتی که در کلاس چیزی نمی­فهمم، مطمئنم که بزودی آن را خواهم فهمید(مثلا کتابی میخوانم که آن را شرح داده باشد و یا با پرسیدن دوستم آن را خواهم فهمید). 15
          پیش از اتمام رسیدن مهلت تحویل تکالیف آنها را تمام می­کنم. 16
          هنگامی که می­بایست تکالیفم را مرور کنم، آن را به تعویق می­اندازم. 17
          وقتی که انجام دادن تکالیف را به تعویق می­اندازم، احساس بدی به من دست می­دهد. 18
          دوست دارم که عادت اهمال­کاری و امروز­و­فردا کردن در انجام تکالیف را تغییر دهم. 19
          هنگامی که مجبور باشم تکلیفی را آماده کنم، مرتبا آن را به تاخیر می­اندازم. 20
          به محض مشخص شدن زمان انجام تکلیف، شروع به آماده کردن آن می­کنم و آن را به تاخیر نمی­اندازم. 21
          هنگامی که تصمیم می­گیرم بر روی تکلیفی کار کنم، احساس می­کنم انرژی انجام دادن آن را ندارم. 22
          هنگامی که برای انجام تکلیفی برنامه­ریزی می­کنم، دقیقا به زمان و تاریخ آن پایبند هستم. 23
          هنگامی که بر روی مقاله­ای کار می­کنم، نمی­توانم روی آن تمرکز کنم و مرتبا رویا­پردازی می­کنم. 24
          هنگامی که مجبورم تکلیفی را تا تاریخ معینی ارائه دهم، از چندین روز قبل آن را آماده می­کنم. 25
          هنگامی که انجام یک تکلیف را به تاخیر می­اندازم، احساس بدی به من دست می­دهد. 26
          علاقه­مند هستم که عادت اهمال­کاری و امروز و­ فردا کردن در انجام تکالیف را تغییر دهم. 27

 
 

برای دانلود فایل pdf این پرسشنامه، کلیک کنید.

 

نظرات (0) تاریخ : جمعه 27 اردیبهشت 1398 زمان : 2:49 بازدید : 233 نویسنده : علی
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • 1399
  • 1398
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 145
  • بازدید سال : 1,109
  • بازدید کلی : 11,547